Geplaatst op 23 april 2011

DDance.nl interview met Kramnik

DDance.nl interview met Kramnik

De Spaanse Kramnik heeft zojuist de eerste van zijn serie EP’s uitgebracht. Onder de naam Kramnik 1.0 EP. Dit is een opzetje naar zijn eerste studio album. DDance.nl heeft een uitgebreid interview met Kramnik.

Jouw Kramnik 1.0 EP bevat 3 progressieve techno tracks met veel verschillende sounds. Hoe ben je tot al deze geluiden gekomen
Om op nieuwe geluiden te komen neemt veel tijd in beslag, omdat we allemaal toegang hebben tot dezelfde synths en geluiden. Het mooie van elektronische instrumenten is dat de mogelijkheden van de geluiden eindeloos zijn. Vroeger, ongeveer een eeuw geleden, had je de keuze uit misschien zo’n 50 verschillende geluiden of instrumenten, die dan met andere instrumenten samengevoegd werden. Tegenwoordig heb je gewoon niet genoeg tijd in je leven om alle geluiden door te nemen, wat waarschijnlijk betekend dat je een groter bereik aan stemmingen kan creëren. Dat is waarom elektronische muziek zo interessant is voor mij. Niet om de kracht van dance, maar om zijn mogelijkheden. Hoewel er veel dezelfde soorten geluiden zijn, is er altijd ruimte voor nieuwe dingen.

Welke sfeer wil je overbrengen met deze EP?
Ik produceer nog maar sinds iets meer dan een jaar, dus ik ben er nog niet zeker van of ik in staat ben een bepaalde sfeer te creëren die ik in gedachte heb, om technische beperkingen. Deze eerste EP is niet echt bedoeld voor de dansvloer, omdat ik meer geïnteresseerd was om stukken te maken van mijn eerste artiestenalbum (die uitgebracht wordt na de derde EP). En één van de tracks (Dalaython) is een ode aan het soort muziek dat 10 jaar geleden gemaakt werd. Deze track bijvoorbeeld is gewoon een productie oefening. Dus deze eerste EP is meer een experiment, omdat ik de technieken aan het leren ben. Eigenlijk is de eerste productie, die niet op deze EP staat om een sample licentie kwestie, een remix van een oude blues opname uit 1954. Totaal anders dan de EP. Dus hoewel de stemming van de EP een beetje donker is, denk ik dat ik nog niet in staat ben mijn stijl al te definiëren. De volgende EP zal meer tech house bevatten, maar ook iets donkers in zich hebben.

Op de opvallende cover sta je op de foto met een uil. Dat lijkt me niet eenvoudig zo'n fotoshoot?
Die geweldige uil is van een vriend van mij en toen ik aan het zoeken was naar een logo, bleek zij de perfecte match. Het is jammer dat de foto in zwart/wit is, omdat ze naar je keek met fluoriderende oranje ogen. Ik had nog nooit eerder zoiets gezien. Omdat het in een studio was opgenomen, moesten we oppassen dat ze niet tegen de muur of airco aanvloog. Om zo te blijven zitten werd ze steeds beloond (geen ratten, want is heel slecht voor haar cholesterol...) Als je goed luistert, merk je dat de uil in alle producties hoorbaar is. Ik weet nog niet of ik dit altijd zal doen, want soms past het gewoon niet. Maar tot nu toe is ze onze trotse vocaliste!

Hoe ben je de muziek in gerold?
Ik begon met werken bij Sony BMG, voordat het internet zijn intrede deed. Ik werkte met allerlei internationale bands en artiesten. Dat was een mooie ervaring, omdat het in de muziek industrie was. Maar ook weleens frustrerend, omdat de beste muziek nooit uitgebracht werd. In die tijd startte ik ook als DJ en al snel sloot ik mij aan bij de grootste house promotor in Spanje. Ik organiseerde grote evenementen in een beroemd negentiende-eeuws paleis in het centrum van Madrid. En ik denk dat het daar allemaal begon voor mij. Ik boekte artiesten zoals John Digweed, Kevin Saunderson, Derrick May, Dimitri (uit Amsterdam), etc. Ik keek hoe zij het deden. Vooral naar hoe een verhaal verteld wordt en dat is het moeilijkste onderdeel voor het maken een set.

Je hebt eerder met bands als Garbage en The Eurythmics gewerkt. Wat deed je voor ze?
Ik zat op de marketing afdeling bij Sony BMG in Spanje voor internationale artiesten. Dat hield in dat ik de tournees coördineerde in het land, met ze naar de radio- en tv stations ging, interviews vertaalde etc. En bracht dus veel tijd door met de artiesten. Maar ik werkte ook met ze in het buitenland. Ik nam bijvoorbeeld locale journalisten om in Londen de Eurythmics te ontmoeten, zodat ze over hun gingen schrijven. Ik heb ook gewerkt met boyband Westlife, dat zijn hele aardige jongens. Muzikaal gezien was Garbage wie een favoriet, omdat iedereen in die band ook produceert.

In welke landen heb je inmiddels voet aan wal gezet?
Een van de leukste dingen nu is, dat je eigenlijk alles kan volgen. En dat is soms erg verrassend, want je krijgt bezoeken van plaatsen waar je nog nooit gepromoot heb, zoals Jemen of Bangladesh. Maar de grootste landen, waarvan ik de meeste bezoeken krijg op mijn website, zijn blijkbaar de gebruikelijke landen voor dit stoort muziek, zoals Duitsland, Engeland, Amerika, Nederland, Rusland, Spanje en Mexico. Maar bijvoorbeeld op Facebook heb ik veel mensen uit Egypte.

Waar ben je het meeste trots op wat je tot nu toe bereikt heb?
Waarschijnlijk dat ik mijn eerste productie klaar heb. Het is net als je eerste kus op een date... En met die ervaring kun je dingen op een hoger niveau tillen. Dit komt vooral door er hard aan te werken. Maar ik denk dat het maken van dit soort muziek meer is dan alleen hard werken, zoals het kijken naar details, dan dat het gaat om inspiratie (wat meestal gewoon de standaard weg blijkt te zijn). Maar het is de manier waarop je de weg bewandeld dat het verschil maakt. Je hebt geen inspiratie nodig om echte violen te hebben in ‘Viclone’. Wat je nodig heb is een goede opname van violen (wat ik overigens niet heb op die track!).

Hoe zien de komende 12 maanden er voor jou uit?
Mogelijk komen er gigs aan in Engeland en India, maar momenteel concentreer ik mij op de volgende EP. Er komt ook een ‘Viclone’ remixes uit eind mei. (van Hans Bouffmyhre, Chris Leiding, Marco Dassi, Skober en White Wall, welke een nieuw samenwerkingsverband is van Mike Wall en Franco Bianco). Mijn volgende EP wordt een two-track productie, één techno house, meer dans georiënteerd en de andere meer een donkere tech track.

Wat hoop je bereikt te hebben over 5 jaar?
Ik hoop over 5 jaar meerdere artiestenalbums klaar te hebben. En hopelijk heb ik mijn stijl gedefinieerd. En de kans om mijn werk te delen met de hele wereld, nieuwe mensen te ontmoeten, nieuwe ervaringen opdoen, en mijn gezonde bruine kleur behouden. Oh, en dat ik mijn perfecte match gevonden heb...

Heb je al vakantieplannen voor deze zomer?
Er is een kans dat ik misschien in Oekraïne speel deze zomer en ook op diverse plaatsen in Spanje. Maar ik wil ook werken aan mijn derde EP. Dan hoop ik daarop ook iets van minimal op te hebben. Misschien lijkt het op de eerste EP, maar toch wil ik meerdere genres uitproberen. Daarom zal de nieuwe EP wat tech house bevatten. En op een gegeven moment wil ik terug naar het blues concept (trouwens, je kan ‘BPM Blues’ horen op mijn website: www.kramnik.dj/music). Maar om over vakanties te spreken, ik ga waarschijnlijk mijn vrienden bezoeken in Vietnam en Thailand.

Kijk voor meer informatie op de website kramnik.dj.

Reacties